Monday, February 11, 2008

Ujian tanda Allah sayang.

Ujian umpama guru yang tidak bercakap,tetapi sangat mengajar dan mendidik,samaada ujian itu kecil atau besar ia adalah takdir allah. Semua ujian ada maksud tertentu,tetapi dek kerana jahil,apabila ditimpa ujian secara langsung atau tidak, kita cepat melatah.Justeru,kadang-kadang kita berasa Allah tidak adil atau Allah sengaja menyusahkan kita. Kalau ujian datang dari orang,orang dendam,marah dan tidak menghormati kita,kita juga cepat dendam dan buruk sangka. Yang dasyatnya lagi hati kita buruk sangka pada Allah.

Sebenarnya Allah Maha Pengasih,Maha Penyayang,jauh sekali takdir Allah untuk menyusahkan hambanya.Ujian sebenarnya untuk melatih kita memiliki sifat-sifat terpuji seperti sabar,reda,tawakkal,baik sangka,mengakui diri sebagai hamba yang lemah,supaya kita makin susuah makin dekat dengan Allah, makin mengharap pertolongan Allah.Ujian hidup juga mengajar kita merasai dunia hanya nikmat sementara.Ujian juga menanamkan akidah betapa berkuasanya Allah. Apa kuasa Allah?
Allah boleh memberi dan mengambil bila-bila masa.Setiap ujian menunjukkan Allah boleh memberi dan mengambil dimana sahaja.Ujian juga mengajar kita membesarkan Allah,boleh memberi dan mengambil apa cara sekalipun.Jadi,dengan ujian kita makin dekat dengan Allah.Dengan ujian juga menanam sikap supaya berasa diri berdosa.Sebab itu bila kita susah,kita biasa ingat Allah.Ingat Allah satu rezeki,malah satu ibadat.Senang dan kaya kadang-kadang membawa alpa,maka dengan ujian kita ingat Allah.

Ujian umpama guru,mengajar kita supaya tidak tenggelam dalam dosa dan noda.Kadangkala juga bentuk ujian kesalahan dan dosa yang kita lakukan diketahui ramai orang.Sebenarnya bukan untuk Allah menghina kita,tetapi untuk memberikan ingatan supaya kita bertaubat dan tidak meneruskan dosa itu. Memang kadang-kadang dosa itu sebenarnya pembalasan dan hukuman. Kita semua tahu setiap perbuatan dosa mesti dihukum,samaada didunia atau akhirat.
Insan yang dikasihi Allah akan menerima hukuman didunia dan Allah selamatkan diakhirat. Cara hukuman didunia ada pelbagai,antaranya didatangkan kesusahan, penderitaan,
kesakitan, kemiskinan, kehilangan pengaruh,hilang kuasa dan bermacam-macam lagi. Sekiranya kita boleh bersabar dan reda,kita bukab sahaja makin hebat,malah dosa digugurkan dalam kedudukan kita disisi Allah makin tinggi. Kalau mengeluh,tidak reda,merungut,memberontak akan menambahkan lagi dosa kita.

Begitulah Allah Maha Pengasih terhadap hambanya,Allah tidak hukum kita diakhirat kerana penderitaan dineraka berpuluh kali ganda lebih dahsyat. Jadi, kalau kita ditimpa kesusahan,anggaplah itu balasan yang menyelamatkan kita diakhirat.Kalau kita ditakdirkan miskin sebenarnya Allah nak latih diri kita sabar dan reda. Allah tidak takdirkan kita kaya sebab Allah sudah tahu kalau kita kaya kita menjadi sombong,bakhil dan terdedah dengan dosa kekayaan.

Pendek kata,orang mukmin apabila datang ujian mereka sabar,kalau miskin mereka reda,kalau menjadi pemimpin mereka berlaki adil,kalau menjadi pengikut mereka taat.Malah,kalau dia bersalah,dia memohon maaf dan kalau tidak bersalah dia memberikan maaf.

0 comments: